تحلیل رابطه انسان و طبیعت در شاهنامه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - پژوهشکده ادبیات
- نویسنده سامان قاسمی فیروزآبادی
- استاد راهنما ابوالقاسم رادفر زهرا پارساپور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در این رساله ویژگی های کیهان و طبیعتی که داستان های اسطوره ای در آن واقع می شود و انسان اسطوره باور همراه با شخصیت های اسطوره ای در آن می زید، بررسی می شود. به منظور پیش برد پژوهش، ویژگی های اندیشه ی اسطوره ای -که آفریننده ی جهان بینی اسطوره ای و جهان اسطوره است- بررسی می شود تا تفاوت های این اندیشه با اندیشه ی علمی- منطقی امروز –که آفریننده ی جهان بینی علمی و جهان امروز ماست- ، روشن شود. خواهیم دید که شخصیت های اسطوره ای در جهانی فرصت وجود و رشد و نمو می یابند و به عنوان حقیقت واقع در جهان زندگی می کنند که زاده ی ذهن انسان اسطوره باور است و با جهان امروز ما تفاوت های بنیادین دارد. پس از تبیین اندیشه ی اسطوره ای به توضیح ویژگی های کیهانی که ایرانیان باستان در آن می زیستند و داستان های شاهنامه در آن واقع شده است، پرداخته می شود. «زمان» و «مکان» به عنوان دو مفهوم بنیادین در ساختار جهان اسطوره مورد بررسی قرار می گیرند و همچنین اشکال مختلف دو گوهر روشنایی و تاریکی به عنوان دو بن سازنده ی جهان بررسی می شود و صورت های گوناگون آفرینش کیهان مورد پژوهش واقع می شود. اگرچه قصد ما در این پژوهش بررسی جزء به جزء عناصر طبیعت نبوده است، در خلال بحث به نقش هر یک از این عناصر در شکل دهی کیهان برخورد می کنیم و آن را مورد بررسی قرار می دهیم. در مجموع این بررسی ها سعی شده است که کلّیت کیهانی که داستان های شاهنامه در آن اتفاق افتاده، روشن شود و جهت گیری انسان در این کیهان مشخص شود. در این رساله ویژگی های کیهان و طبیعتی که داستان های اسطوره ای در آن واقع می شود و انسان اسطوره باور همراه با شخصیت های اسطوره ای در آن می زید، بررسی می شود. به منظور پیش برد پژوهش، ویژگی های اندیشه ی اسطوره ای -که آفریننده ی جهان بینی اسطوره ای و جهان اسطوره است- بررسی می شود تا تفاوت های این اندیشه با اندیشه ی علمی- منطقی امروز –که آفریننده ی جهان بینی علمی و جهان امروز ماست- ، روشن شود. خواهیم دید که شخصیت های اسطوره ای در جهانی فرصت وجود و رشد و نمو می یابند و به عنوان حقیقت واقع در جهان زندگی می کنند که زاده ی ذهن انسان اسطوره باور است و با جهان امروز ما تفاوت های بنیادین دارد. پس از تبیین اندیشه ی اسطوره ای به توضیح ویژگی های کیهانی که ایرانیان باستان در آن می زیستند و داستان های شاهنامه در آن واقع شده است، پرداخته می شود. «زمان» و «مکان» به عنوان دو مفهوم بنیادین در ساختار جهان اسطوره مورد بررسی قرار می گیرند و همچنین اشکال مختلف دو گوهر روشنایی و تاریکی به عنوان دو بن سازنده ی جهان بررسی می شود و صورت های گوناگون آفرینش کیهان مورد پژوهش واقع می شود. اگرچه قصد ما در این پژوهش بررسی جزء به جزء عناصر طبیعت نبوده است، در خلال بحث به نقش هر یک از این عناصر در شکل دهی کیهان برخورد می کنیم و آن را مورد بررسی قرار می دهیم. در مجموع این بررسی ها سعی شده است که کلّیت کیهانی که داستان های شاهنامه در آن اتفاق افتاده، روشن شود و جهت گیری انسان در این کیهان مشخص شود. در این رساله ویژگی های کیهان و طبیعتی که داستان های اسطوره ای در آن واقع می شود و انسان اسطوره باور همراه با شخصیت های اسطوره ای در آن می زید، بررسی می شود. به منظور پیش برد پژوهش، ویژگی های اندیشه ی اسطوره ای -که آفریننده ی جهان بینی اسطوره ای و جهان اسطوره است- بررسی می شود تا تفاوت های این اندیشه با اندیشه ی علمی- منطقی امروز –که آفریننده ی جهان بینی علمی و جهان امروز ماست- ، روشن شود. خواهیم دید که شخصیت های اسطوره ای در جهانی فرصت وجود و رشد و نمو می یابند و به عنوان حقیقت واقع در جهان زندگی می کنند که زاده ی ذهن انسان اسطوره باور است و با جهان امروز ما تفاوت های بنیادین دارد. پس از تبیین اندیشه ی اسطوره ای به توضیح ویژگی های کیهانی که ایرانیان باستان در آن می زیستند و داستان های شاهنامه در آن واقع شده است، پرداخته می شود. «زمان» و «مکان» به عنوان دو مفهوم بنیادین در ساختار جهان اسطوره مورد بررسی قرار می گیرند و همچنین اشکال مختلف دو گوهر روشنایی و تاریکی به عنوان دو بن سازنده ی جهان بررسی می شود و صورت های گوناگون آفرینش کیهان مورد پژوهش واقع می شود. اگرچه قصد ما در این پژوهش بررسی جزء به جزء عناصر طبیعت نبوده است، در خلال بحث به نقش هر یک از این عناصر در شکل دهی کیهان برخورد می کنیم و آن را مورد بررسی قرار می دهیم. در مجموع این بررسی ها سعی شده است که کلّیت کیهانی که داستان های شاهنامه در آن اتفاق افتاده، روشن شود و جهت گیری انسان در این کیهان مشخص شود.
منابع مشابه
بررسی و تحلیل نسبت انسان با طبیعت در فلسفه ملاصدرا
در فلسفه ملاصدرا انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. انسان تنها موجود ممکنی است که دارای حدّ وجودی مشخص و معینی نبوده و مراتب وجودی او متناظر و مطابق با عوالم و مراتب وجودی آن است. اصول و قواعد تأسیس این نظام فلسفی از قبیل اصالت وجود، تشکیک در وجود و به ویژه دو اصل حرکت جوهری و اتحاد عالم و معلوم و همچنین مراحل تکوین نفس و نسبت آن با بدن میتواند مبنای فلسفه زیستمحیطی را شکل دهد که به واسطه آ...
متن کاملدگردیسی رابطه انسان و طبیعت نگاهی به فیلم تالان
مدرنیته با تغییرات متعددی در زیستجهان انسان همراه بود، که یکی از مهمترین آنها، تغییر رابطهی انسان و طبیعت بود که پیامدهای آن را میتوان در عرصههای گوناگون ردیابی کرد. با آشکار شدن صدمات و نتایج منفی تسلط انسان بر طبیعت، مقاومتهایی نیز در برابر این دخالتهای بشری شکل گرفت. واکنشها و اعتراضات نویسندگان، شاعران، روشنفکران، فیلمسازان و عالمان علومانسانی و اجتماعی در برابر این تغییرات و دست...
متن کاملانسان و طبیعت در قرآن
برشمارى روابط مادى و معنوى متقابل انسان و طبیعت از نگاه قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. انسان از یک نظر جزئى از طبیعت است و با آن رابطههاى چند جانبه، بیولوژیک، معرفتى و حقوقى دارد. انسان در طبیعت زاده مىشود، مىبالد و مىمیرد و این بخشى از رابطه دوسویه انسان و طبیعت است. انتساب آفرینش انسان و طبیعت به پروردگار یگانه هستى، خود پیامدار نتایج و نکتههاى چندى از رابطه متقابل وهماهنگى آن دو مى...
متن کامل«انسان قدیم» در شاهنامه
در همۀ سنَّتهای معنوی که طریق رسیدن به کمال حقیقی انسان را نمودار میکنند، کم و بیش از دو مقام سخن رفته است: مقام «کرامت» که مقام پاکی و ظهور نور فطرت آغازین است و مقام «کمال» که سوختن در آتش عشق است و رسیدن به خویشتنِ خویش. مقام نخست متعلّق به «انسان قدیم» یا انسان راستین است و مقام دوم متعلّق به «انسان کامل». در شاهنامۀ فردوسی این دو مقام را میتوان به سیاوش و کیخسرو نسبت داد که اوّلی (پدر) نمونۀ ...
متن کاملبررسی تطبیقی نمادینگی عناصر طبیعت در شاهنامه
اسطورة طبیعت، نماد دوران پیش از دانش و صنعت، و نشان مشخّص روزگارانِ باستان است. طبیعت همواره در پیدایش تحولات مذهبی مردمانِ باستان و به ویژه آریاییهای ساکن ایران و هند، نقشی بیبدیل داشته است. اعتقاد به قوای طبیعت به مرور زمان در میان آریاییها، بهصورت اعتقاد به خدایان مختلف در آمد و کم کم برای عناصری چون خورشید، ماه، ستارگان و باد، علائمی را اختراع کردند و آنها را قوای خدایی نامیدند. اهمیت چهار...
متن کاملطبیعت انسان و دین در نظر کانت
ایمانوئل کانت (1724 -1804 م) یکی از فیلسوفان مهم عصر روشنگری، در تفکر فلسفی خود جایگاه قابل ملاحظهای را به دین اختصاص داده و در این راستا در سه رسالة عمدة خود این موضوع را با تفصیل بیشتری بررسی کرده است. در نقد عقل محض توجهش به مؤلفههای دینی به ویژه ایدة خدا معطوف است و با رد مهمترین براهین الهیات عقلی نشان میدهد که قوة شناسایی ما قادر به اثبات و انکار خدا به عنوان امری فراتجربی نیست، و این...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - پژوهشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023